Opublikowany w Lalki

Szycie lalek – rodzaje (Tilda, primitive dolls, lalki waldorfskie itd)


Ostatnimi czasy szyję „hurtowo” tzn zauważyłam, że efekty są coraz lepsze kiedy uszyje się po kolei jedną rzecz tego samego typu przynajmniej kilka razy. Stąd też powstała siostra Marylin czyli Natalia:

IMG_6105

Przy okazji chciałam trochę usystematyzować to, co do tej pory odkryłam w sieci na temat lalek z tkanin.

Ciągle szukam nowych wykrojów, nowych inspiracji i ciągle natrafiam na nowe ciekawostki.

Na bazie dotychczas znalezionych i odkrytych skarbów sieciowych wyróżniłam takowe typy lalek. które możemy uszyć:

1. Lalki typu Tilda

a więc właśnie takie niby – anioły z długimi nogami i rękami i skrzydełkami i niezbyt zarysowanymi twarzami. Podobnież twórczynią Tild jest norweska artystka Finnanger Tone wychowana w Oslo.

Nie wiem kiedy to nastąpiło ale niedawno moda na Tildy pojawiła się w Polsce. Rozprzestrzeniły się straszliwie po wszystkich zakątkach sieci i znacznie mniej po realnym świecie, bo kiedy zapyta się losowo wybranej osoby czy wie jak wygląda lalka Tilda to z reguły nie wie.

Teraz powstają w Polsce już praktycznie masowo Tildy i powstają naprawdę wypracowane, przepiękne jak np. ta: http://www.marchewkowa.pl/2013/03/the-blog-tilded-slightly_25.html

Taka ani nie za dużo, ani nie za mało.

Kiedyś znalazłam blog, gdzie były naprawdę udane egzemplarze ale niestety w natłoku aktualnych blogów tildowych nie mogę go ponownie odnaleźć.

Ale powstają również takie Tildy „na szybkiego” czyli dla kogoś kto ma nieco bardziej „krawieckie oko” widoczne jest że celem było uszycie ich jak najszybciej, żeby można było hurtowo sprzedawać. No i powstają też prawdziwe czarownice. Niektórzy , żeby nie wiem jak się napracowali potrafią bowiem bardzo skutecznie zepsuć efekt a to przybraniem takiej Tildy w jakieś koafiury i turniury a to krzywym uszyciem twarzy albo narysowaniem twarzy itd.

Tu jest bardzo fajny artykuł na temat Tild: http://ilonapatro.com/2012/02/kup-aniola-od-blogerki/

Ostatnio mnei osobiście ciągnie w kierunku uszycia Tild, jakich mało, czyli w strojach ludowych, o tu znalazłam piękne egzemplarze: http://pannakoralina.blogspot.com/2014/07/rzeszowianki.html. Albo też w stroju Gejszy (natchnął mnie kawałek tkaniny, którą niedawno zdobyłam).

Ale tymczasem powstały nieco w oparciu o książkę „Tilda’s spring inspirations” a nieco w oparciu o sieciowe wykroje właśnie one:

Natalia i Marylin Tilda z ksiazka

Ależ się rozpisałam znowuż o tych Tildach, kolej na kolejne lale…

WYKROJE: najprościej zdobyć wpisując w Google lub inną przeglądarkę internetową „tilda doll pattern” albo coś w tym stylu i przejśc do zakłądki grafika.

Prawdziwa kopalnia wykrojów i tutoriali jest tutaj: http://www.tilda-mania.ru/forum/

Acha, oczywiście można kupić książkę z serii „Tilda”.

2. Lalki waldorfskie

To są lalki, które zdają mi się być trudniejsze do wykonania niż Tildy. Nigdy nie próbowałam ich uszyć, więc chyba się nie rozpiszę na ten temat 🙂

Są bardzo ładne i przypominają dziecko, więc z tego powodu mnie do nich nie ciągnie, natomiast dzieci ciągnie chyba bardzo. Takie prawdziwe klasyczne lale wykorzystywane w szkołach i przedszkolach kierujących się metodami Waldorfa.

W szyciu tych lalek ludzie wytworzyli dość poteżną filozofię, tu można przeczytać sporo o tym, jak , dlaczego itd: http://dziecisawazne.pl/dlaczego-warto-uszyc-dziecku-lalke/

Ale ja bym podsumowała krótko: po prostu porządne, zrobione ze starannością piękne lale, o zupełnie innych charakterze niż masowe Barbie itp

WYKROJE: Nie jestem pewna czy to jest taka klasyczna lalka waldorfska ale jak zobaczycie ten tutorial to myślę, że całą Polskę zaleje masa baletnic 🙂 a wiec turorial i wykrój baletnicy:  http://mimindolls.blogspot.com/2014/01/padrao-doll-nkale-bailarina.html

3. Primitive dolls – Lalki prymitywne?

Mam wrażenie że ta moda jeszcze w ogóle nie dotarła do Polski, a zdała mi się całkiem interesująca.

Lale takie jakby grubo ciosane, jakby rysował je człowiek pierwotny, trochę straszne czasami, z reguły ciemne ale …ciekawe.

Wpiszcie sobie do przeglądarki hasło „primitive dolls” i wejdźcie do zakładki z grafiką. Fajnie, nie?

Jeszcze nie wiem o nich nic, jaka filozofia im przyświeca ale już mam ochotę próbować bo mimo że takie prymitywne bywają bardzo ciekawie zdobione.

WYKROJE: no tego jest masa, chyba wystarczy zwyczajnie narysować coś dostatecznie szkaradnego i przerobićna trójwymiar 😉

O, tu jest trochę „prymitywków” : http://www.pinstopin.com/primitive-dammit-doll-pattern/

4. Lalki artystyczne

Zdecydowanie na moje oko najtrudniejszy do utworzenia typ lalki. Ja piszę na moim blogu o szyciu więc i mówiąc „lalki artystyczne” mam na myśli lalki  z tkanin ale nie wiem, czy można ich tworzenie nazwać szyciem bo samego szycia jest może 30 % obok technik „rzeźbienia” ciała, malowania, farbowania i mnóstwa innych.  W efekcie powstają bardzo piękne niekiedy egzemplarze, z pewnością pracochłonne.

Kupiłam sobie niegdyś takową książkę:

creative doll

„Creative cloth doll collection” i czerpiąc odrobinę z niej a ponownie wiele z sieci spróbowałam uszyć najprostszą możliwą lalkę artystyczną. Ogromnie się napracowałam, ale efekt, rzekłabym, taki sobie. Z pewnością będą kolejne próby ale kiedy? może zimą, może na emeryturze, jest to naprawdę pracochłonna zabawa i raczej należy się liczyć z licznymi niepowodzeniami w czasie prób.

WYKROJE: tu się poddaję, posiadanie wykroju takiej lalki to jest naprawdę pół biedy, może nawet 1/10 biedy 🙂 Chyba warto kupić książkę o lalkach artystycznych (obawiam się, że tylko w języku angielskim) i ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć. Aż powstaną np. takie: https://fotki.yandex.ru/users/anyazueva/albums/

 

Na dzisiaj chyba tyle 🙂 Myślę że jest więcej typów lalek z tkanin. Są jeszcze lalki, których nie potrafię sklasyfikować. Takie dośc proste wykroje ale bardzo ciekawe zdobienie, raczej powściągliwe, takie skandynawskie, ale czy to jest jakiś określony typ? :

http://chatkamargot.blogspot.com/?wref=bif

Bardzo mi się podobają. Też zamierzam przetestować swoje możliwości w tej dziedzinie

W kolejnym poście planuję trochę o szyciu ubrań dla lalek, a może o torbach plażowych…. a może jeszcze o czymś innym ?

Koncepcje się zmieniają

Panta rhei

 

Miłego szycia lalek!

Olga

 

 

 

 

15 myśli na temat “Szycie lalek – rodzaje (Tilda, primitive dolls, lalki waldorfskie itd)

  1. Dokładnie tak – ciężko jest bez szycia Tild :-). Są wdzięczne na każdą okazję, prezent. Lubią je zarówno dzieciaki jak i starszyzna. Co do innych lal – kwestia wprawy a można uszyć wszystko.
    Pozdrawiam
    Magda

  2. Z zaciekawieniem przeczytałam ten post i kilka innych o lalkach. Zerknęłam pod linkami, które umieściłaś i już wiem, czemu do tej pory nie uszyłam lalki – za dużo tam szycie ręcznego, którego wprost nie znoszę 😀 ale może kiedyś…na emeryturze – dla wnuków 😛

    1. Karolina, ale zważ że szycie ręczne można załatwiać w tzw. międzyczasie. Np jedziesz na wakacje, chłop prowadzi a Ty się nudzisz. No to bierzesz sobie do samochodu rączki, główki, nóżki – wypychasz, zaszywasz i tak czas biegnie wykorzystany 🙂

  3. Zaczęłam się zastanawiać jaki rodzaj lalek szyję, zaczynałam od tild chyba jak większość a teraz już mam swoje własne autorskie. Lalkarstwo to niesamowita frajda 🙂

  4. Co do lalek waldorfskich i wykroju – proszę Cię bardzo zmień ten link, albo nie dawaj nic, jeżeli nie ma w sieci gotowego wykroju. To co jest pod linkiem to nie jest ani typowa, ani bardzo nietypowa lalka waldorfska.

  5. Hej 🙂 Zajmuję się od paru lat szyciem lalek Tildy, i Waldorfskie… Nie ma wykroju na lalki waldorfskie każdy wykrój robi się samodzielnie do wyrzeźbionej twarzy oraz sylwetki 🙂 Jeżeli chodzi o mnie to nigdy nie udało mi się zrobić takiej samej głowy 2 raz przez to wykroje robi się na bieżąco 🙂 Pozdrawiam i zapraszam do mnie 🙂 http://www.talala.pl

  6. Lalki tildy są cudowne, pełne wdzięku i urody. Uwielbiam je.
    _________________________________________________________________________

    OczamiDukke.blogspot.com

  7. Hej ja również wpadłam w sieci lalki Tilda. Wprawdzie wykrój wzięłam z internetu i tak naprawdę nigdy nie wiem czy to naprawdę jest Tilda. Zamierzam kupić książkę, ale jeszcze tego nie zrobiłam. Moje prace nie tylko lalki na moim blogu.

Skomentuj

