Opublikowany w Tutoriale

Jak zrobić tkaninę pikowaną (i po co? ;-))

Dzisiaj tutorial na temat, jak zrobić sobie własną tkaninę pikowaną.

Zacznę od podpytania, czyli po co robić tkaninę pikowaną i cóż takiego mam na myśli, pisząc tkanina pikowana.

Otóż chodzi mi o dwustronną tkaninę, która posiada w środku ocieplinę, jest przepikowana i przez to –  oprócz walorów wizualnych – jest również mocna. Oczywiście można sobie kupić gotową. Z moich doświadczeń wynika że byłaby to wtedy z reguły dzianina albo taka tkanina z jakiej szyje się kurtki. A ja postanowiłam uszyć sobie własną tkaninę z bawełny.

Wtedy mogę ją wykorzystać na mnóstwo sposobów: szyć z niej torby, kosmetyczki, pokrowce na tablet, rękawice kuchenne.

SPOSÓB PIERWSZY:

  1. No więc zaczynamy! Sposoby mamy różne (przynajmniej dwa) : zacznę od takiego, w którym wzór jaki ma być wypikowany rysujemy sobie kredką krawiecką.

Bierzemy dwa kawałki tkaniny bawełnianej wielkości większej o 2 cm zarówno pod względem szerokości jak i wysokości od rozmiaru tkaniny, jaki chcemy otrzymać.

(powód jest taki, że po pikowaniu tkanina może się zmniejszyć więc lepiej zrobić zapas)

Stosując przezroczystą linijkę ( w moim przypadku typową do patchworku) rysujemy linie w równiej odległości a potem kolejne linie – prostopadle do tych pierwszych.

tut1

  1. Tą metodą powstaje kratka jak na poniższym zdjęciu.

Wycinamy kawałek ociepliny (np. poliestrowa, można kupić na allegro) wielkości takiej jak kawałki bawełny i robimy tzw. kanapkę. Kładziemy kawałek bawełny prawą stroną na dół, na nim ocieplinę, i na nim kolejną bawełnę prawą stroną do góry.

Wyrównujemy, spinamy agrafkami.

tut2

  1. Kolejnym krokiem będzie przepikowanie tak powstałej „kanapki” na maszynie. Jeżeli nie zaplanowaliśmy wymyślnych wzorów, tylko proste linie (a tak jest w przypadku tego tutoriala) to do pikowania wystarczy nam zwykła stopka.

Po prostu zszywamy „kanapkę” po narysowanych liniach, w porę usuwając wpięte agrafki 🙂

I oto powstaje pikowana tkanina, którą możemy użyć na tysiąc sposobów:

tut3

SPOSÓB DRUGI:

Sposób drugi zakłada posiadanie pewnego skarbu (my preciousss….). Jest nim stopka z prowadnikiem krawędziowym. W moim przypadku, żeby móc zamontować prowadnik, musiałam się wyposażyć w stopkę z górnym transportem. Nie wiem czy taki wymóg będzie dotyczył również Was bo zależy to od rodzaju posiadanej maszyny do szycia (moja maszyna to Janome TXL 607).  Ta stopka jest bardzo dobra, i pomijając sprawę prowadnika, służy temu, aby przesuwać tkaninę podczas szycia również od góry, więc w przypadku szycia np. narzut jest nieoceniona.

Wracając do tkaniny pikowanej i prowadnika. Prowadnik umożliwia szycie równoległych linii bez potrzeby rysowania, ponieważ jeśli umieścimy go w uprzednio zrobionym szwie, kolejny nasz szew wypada doskonale równolegle. No dobra, czy doskonale to już trochę zależy od naszych umiejętności J

  1. Więc ponownie bierzemy dwa kawałki tkaniny bawełnianej + ocieplinę odpowiedniej wielkości.
  2. Nie rysujemy żadnych linii tylko tworzymy „kanapkę” tak, jak opisane powyżej w „sposobie pierwszym”.
  3. Zakładamy do naszej stopki prowadnik. U mnie wygląda to tak:

tut7

  1. Zszywamy „kanapkę” tworząc kolejne równoległe linie. Odległość linii od siebie regulujemy ustawieniem prowadnika w stopce (oczywiście robimy to raz na początku).

Koniec pracy –  mamy tkaninę:

tut8

Ja uszyłam z mojej pokrowiec na tablet:

tablet2

z krawieckimi pozdrowieniami !

Olga

Reklamy

10 myśli na temat “Jak zrobić tkaninę pikowaną (i po co? ;-))

  1. Ja mam Janome 525s. Czy też powinnam zaopatrzyć się w stopkę z górnym transportem? Gdzie taka stopkę kupowałaś?

    W zestawie do maszyny dostalam różne rzeczy i ogranicznik chyba też ale przy przeprowadzce gdzieś mi się zapodzial… Jeśli możesz wrzuć zdjęcia stopki z górnym transportem i ogranicznika 🙂 Będę dzwięczna 😉

    1. tylko nie wiem jak w przypadku Janome 525S. ja mam Janome TXL 607. i uwaga: firma Janome rozgranicza stopki do chwytacza rotacyjnego (moja maszyna ma taki) i do chwytacza wahadłowego, wiec jakbyś kupowała to uważaj, żeby był do chwytacza takiego jak posiadasz. ja kupowałam w Ultramaszyna.

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )