Opublikowany w Lalki, Tutoriale

Jak uszyć lalkę Matrioszkę – tutorial

Ostatnio pod wpływem rozmów o kulturze rosyjskiej uzyskałam natchnienie w kierunku uszycia lalek Matrioszek. Wykonałam z trzy egzemplarze średnio udane zanim doszłam do kolejnego, który już uznałam za całkiem fajny.

Przydać się może jako poduszka do szpilek.

DSCF4275

Swoimi doświadczeniami pragnę się z Wami podzielić.

Czego będziemy potrzebować? Otóż:

  1. Wykroju, który sporządziłam: Wykrój Matrioszki . Dobrze by było, gdybyście mieli możliwość jego wydrukowania. Wykrój zawiera tułów i podstawkę.
  1. Kawałki tkaniny w co najmniej dwóch kolorach (więcej, jeśli mamy ochotę na więcej lalek), myślę że ćwierć metra będzie wystarczająca.
  2. Niewielkiego kawałka tektury (podstawka)
  3. Czegoś do wypchania lalki, w moim przypadku jest to kulka silikonowa ale nada się też zwykła wata
  4. Farb do tkanin do pomalowania twarzy, ale jeśli nie macie to wyszyjcie twarz kolorowymi nićmi
  5. Flizelina do podklejenia twarzy by się przydała, ale nie jest absolutnie konieczna
  6. Oczywiście maszyna do szycia !
  7. Kolorowe tasiemki, guziki, włóczki i co tylko nam wpadnie do głowy 🙂 Tu mamy miejsce na kreatywność.

TWARZ:

Zaczynamy od twarzy i to chyba jest najtrudniejszy element. Należy wyciąć z tkaniny koloru beżowego kółko takiej wielkości, aby zmieściło się swobodnie w obrębie wykroju tułowia. Kółka można przyprasować do flizeliny (łatwiej też na takich malować). I następnie trzeba użyć swoich umiejętności aby wykreować twarz 🙂 Albo farbami do tkanin, albo kredkami, albo wyszyć nićmi. Nieudana twarz może zepsuć cały późniejszy efekt, więc warto próbować do skutku. Mi pomagał Tata, więc twarze pomalował mi hurtowo 🙂 :

twarze

TUŁÓW:

Szykujemy sobie tkaniny, możemy również hurtowo 🙂 Ja zauważyłam, że szybciej się szyje, jeśli robi się kilka rzeczy naraz tzn szyjąc lalki, ja robię od razu kilka. Co prawda potem mam kłopot, co z nimi zrobić 😉 ale przynajmniej prawie za „jednym zamachem” staję się posiadaczem kilku.

Kolorowe kawałki tkanin składamy prawa do prawej i przeszywamy po prostej a potem rozprasowujemy szew. Robimy to po to, aby mieć dwukulorowe lalki. Kawałki po zszyciu w dwukolorowe mają być takiej wielkości, aby zmieścił się tułów.

DSCF4251

DSCF4250

Wycinamy wykrój i odrysowujemy z tyłu tkanin, tak aby linia na wykroju była wpasowana w miejsce łączenia tkanin:

DSCF4253

Musimy mieć co najmniej dwa takie tułowia na jedną lalkę a odpowiednio więcej na większą ilość lalek.

Wycinamy tułowia w odległości około 0,5 cm od szwu (zapas szwu).

DSCF4257

Teraz czeka nas najprzyjemniejsza część projektu, czyli zdobienie tułowia. W tym przypadku (tzn moim 🙂 jest to zrobione tylko z jednej strony.

Więc ja zrobiłam to następująco: równo przypięłam twarz i tasiemki, tak jak widać na zdjęciu i przyszyłam na maszynie bardzo blisko brzegu. Można ściegiem aplikacyjnym ale ja zrobiłam to zwykłym ściegiem prostym. Przyprasowane na flizelinę twarze nie będą się zbytnio strzępić a odrobina strzępienia doda im uroku.

DSCF4258

Teraz składamy ozdobiony tułów do części nie ozdobionej prawa do prawej, uwaga na linię oddzielajacą głowę – złożenie ma być idealnie równo wg tej linii. Spinamy szpilkami i zszywamy. Teraz czas na podstawki.

PODSTAWA

Korzystając z wykroju wycinamy kółko – podstawkę z tkaniny i drugą z tektury (oczywiście dla większej ilości lal – odpowiednio więcej sztuk).

Przyszywamy kółko z tkaniny do dolnej części tułowia zostawiając kilka centymetrów przerwy, najlepiej z tyłu lalki. Po przyszpileniu wygląda to tak:

DSCF4270

Odwracamy lalę przez powstały otwór. Jeśli się pogniotła – prasujemy i wypychamy dokładnie kulką silikonową (lub czym innym). Bardzo dokładnie i na bogato ;-). Jeśli włożymy za mało kulki silikonowej, lalka będzie się marszczyć np. na szyi. Na koniec wkładamy tekturkę , jeśli się nie mieści – przycinamy trochę równo na około.

Następnie zaszywamy ręcznie ściegiem przynajmniej zbliżonym do krytego :-). Lalka powinna stać dzięki podstawce.

Ach, byłabym zapomniała, ja moje jeszcze pudruję różowym pudrem posługując się pędzelkiem.

I powstają lale:

matrioszki

Powodzenia !

Olga

Reklamy

2 myśli na temat “Jak uszyć lalkę Matrioszkę – tutorial

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )